• VALIKKO

Yhteinen juttu -asiakaslehti ja Tähteistä herkuiksi ja hyödyksi -kampanja

Huhtikuussa neljän yhtiön alueella jaettiin koteihin 16-sivuinen Yhteinen juttu -asiakaslehti, jossa oli yhteisiä ja yhtiökohtaisia artikkeleita sekä lajitteluohjeet. Lehdessä lanseerattiin Tähteistä herkuiksi ja hyödyksi -neuvontakampanja, jonka tavoitteena oli ruokajätteen vähentäminen ja biojätteen lajittelun tehostaminen. Kampanjaa varten perustettiin yhteinenjuttu.fi-nettisivu, jossa piirroshahmo Vinkki-Viivi kertoi ruokajätteen vähentämisestä. Sivustolla voi testata myös itsensä – millainen jätteenvähentäjä olet? Lisäksi kampanjasivuilla löytyy Marttojen ruokaohjeita, joissa voi hyödyntää käyttökelpoisia ruuantähteitä. Yhteinen juttu-lehteä sekä yhteinenjuttu.fi-sivustoa markkinoitiin Yhteinen juttu -Facebook-sivulla. Neuvontatilaisuuksissa jaettiin Yhteinen juttu -ruokakaavinta, jonka tarkoitus oli muistuttaa käyttämään ruokajätteet hyödyksi.

Isot jutut syntyvät pienistä jutuista

Syksyn aikana suunniteltiin Isot jutut syntyvät pienistä jutuista -lajittelukampanja tukemaan tulevan ekovoimalaitoksen toimintaa, koska etenkin biojätteet, metalli ja lasi saattavat aiheuttaa ongelmia jätteen energiahyödyntämisessä. Suunnittelun aikana yhteinenjuttu.fi-sivustoa täydennettiin biojätteen lisäksi muilla hyötyjätteiden lajitteluohjeilla. Myös Kodin lajitteluohje kieliversioineen päivitettiin Yhteinen juttu -graafisen ohjeen sekä kampanjan ilmeen mukaiseksi. Varsinainen kampanja TV-mainoksineen siirtyi toteutettavaksi keväällä 2016.

Kalenteri

 

Kalenteri 2016 tuotettiin yhteistyössä syksyn aikana, ja se jaettiin  kaikkiin koteihin ennen joulua. Kalenterissa oli lajitteluohjeet sekä yhtiökohtaista tietoa jätehuollosta. Kalenterikuvat olivat Yhteinen juttu -Facebookin kuvakilpailun satoa, ja kuva-aiheena oli Minun maisemani. Kuvakilpailuun tuli kuvia hieman yli 100 kuvaa, ja parasta kuvaa sai myös äänestää. Kalenteriin valittujen kuvien kuvaajat sekä eniten ääniä saaneen kuvan ottaja palkittiin 70 € arvoisella lahjakortilla Lippupalveluun.

Yhteisiä uutisia ja nettisivujen uudistus

Nettisivuilla julkaistiin yhteisiä kompostointiaiheisia uutisia, joiden tekstit tuotti Pohjois-Savon Martat. Kompostointiuutiset julkaistiin myös Yhteinen juttu -Facebookissa.

Nettisivujen uudistus responsiiviselle alustalle käynnistettiin keväällä, ja tavoitteena oli tuottaa neljälle yhtiölle helppokäyttöisemmät nettisivut myös älypuhelimissa ja tableteissa. Uudistettujen nettisivujen julkaisu siirtyi seuraavalle keväälle.

Yhteinen juttu –Facebookprofiili ja joulukalenteri

Yhteinen juttu -Facebookissa markkinoitiin ahkerasti lajittelua ja kierrätystä. Facebookissa tehtiin noin 20-30 julkaisua tai muiden julkaisujen jakoa kuukaudessa. Lisäksi yhteisiä tai yhtiökohtaisia kampanjoita mainostettiin myös Facebookissa. Vuoden lopussa facebook.fi/yhteinen juttu -profiililla oli 683 tykkääjää.

Joulukuussa Facebookiin asennettiin sähköinen joulukalenteri, joka linkitettiin myös jäteyhtiöiden nettisivuille. Joulukalenterissa neuvottiin joka päivä jouluaattoon asti jonkin ajankohtaisen jätteen käsittelyssä.