Itä-Suomen jäteneuvonnan yhteistyö
Itä-Suomen jäteneuvonnan yhteistyön tavoite on ollut kehittää yhtiöiden jäteneuvontaa, parantaa asiakaslähtöisyyttä, tuottaa yhdessä materiaaleja neuvontaan, kehittää nettisivuja sekä parantaa neuvonnan kustannustehokkuutta. Yhteistyökoordinaattorina toimi Tarja Karvonen, joka työskenteli 4-päiväisellä työviikolla. Kainuun jätehuollon kuntayhtymä tuli mukaan neuvontayhteistyöhön heinäkuun alusta.
Jätteiden lajittelukampanja: Isot jutut syntyvät pienistä jutuista! – Se alkaa sinusta!
Yhteistyössä toteutettiin lajittelukampanja, jonka kohderyhmäksi valittiin 25–45-vuotiaat, jotka viettävät aktiivista ja kiireistä elämää, ja joilla jätettä saattaa syntyä arjessa paljon. Kampanjan tavoitteena oli vähentää biojätteen, metallin ja lasin määrää polttoon menevässä sekajätteessä.
Kampanjaan liittyvä TV-mainos toteutettiin huhtikuussa 2016. Mainokseen sisältyi 15 sekunnin päämainos ja 5 sekunnin jälkimainos, jotka molemmat esitettiin saman mainoskatkon aikana. Mainoksessa markkinoitiin biojätteen, metallin ja lasin lajittelua ja kierrätystä. MTV3:n paikalliskanavilta ostettiin mainosaikaa yksi viikko viikolle 15, ja mainosta esitettiin viikon aikana keskimäärin 72 kertaa. Mainos tavoitti viikon aikana 727 585 kontaktia viiden yhtiön toimialueella.
Keväällä 2016 toteutetun lajittelukampanjan TV-mainos tavoitti 727 585 katsojaa. Katso mainos >
Yhteinen juttu -asiakaslehti
Kolmas neljän yhtiön yhteinen Yhteinen juttu -asiakaslehti jaettiin julkisena tiedotteena kotitalouksiin huhtikuussa. Lehden teemana oli kannustaa lukijoita erityisesti biojätteen, lasin ja metallin lajitteluun.
Tutustu lehteen >
Huhtikuussa kotitalouksiin jaettiin Yhteinen Juttu -asiakaslehti. Lehti tuotettiin yhteistyössä neljän itäsuomalaisen jäteyhtiön kanssa. Asiakaslehden kokonaispainosmäärä oli noin 260 000 kappaletta.
Kalenteri 2017
Vuosikalenteri 2017 jaettiin julkisena tiedotteena kotitalouksiin pääasiassa jouluviikon aikana ja loput vuoden vaihteessa. Kalenteri sisälsi yhteiset lajitteluohjeet ja kalenterisivut sekä lisäksi yhtiökohtaisia sivuja. Yhtiökohtaiset sivut sisälsivät tietoa palveluista ja palvelupisteistä. Kalenterikuvat valittiin kalenterin 2016 takasivulla julkaistusta kuvakilpailusta, jossa aiheena oli "Auringontaikaa". Kalenteria painettiin yhteensä 254 105 kpl.
Nettisivut ja some
Nettisivut uudistuivat vuoden 2016 aikana responsiiviselle alustalle neljälle yhtiölle. Yhteinen juttu -Facebookin tehtävänä on kertoa ajankohtaisista jäteasioista sekä tuoda lajittelua ja kierrätystä tutuksi. Yhteinen juttu -Facebookia päivitettiin vuosi- ja kuukausisuunnitelmien mukaisesti sekä tehtiin jakoja ajankohtaisista ja mielenkiintoisista julkaisuista muilta Facebook- ja nettisivuilta.
Yhteinen juttu-Facebook
2014 | 2015 | 2016 | |
Tykkääjät | 350 |
683 |
807 |
Vuoden lopussa yhteistyökoordinaattorin vakanssi lakkasi, ja työtehtävät jaettiin yhtiöiden kesken. Yhteistyö alueen toimijoiden kesken säilyy.